Utrecht Marketing lanceert maandag de innovatieve stadstour ‘Het verhaal van het Domplein’. Een virtuele gids loodst de gebruiker door 2000 jaar geschiedenis. Oude beelden, animaties en video’s vertellen het bijzondere verhaal van het kloppend hart van de stad.
Extra laag over de realiteit
Een app leidt met behulp van Augmented Reality (AR) langs acht zogeheten AR-spots op en rondom het Domplein. Waaronder de Domtoren, Domkerk en keizerlijk Paleis Lofen. De gebruiker scant met een telefoon of tablet een spot, waarna de gids en andere beelden op het scherm verschijnen. De beelden leggen als het ware een extra laag over de realiteit heen. De digitale gids, die in het dagelijks leven daadwerkelijk als gids voor Utrecht Marketing werkt, vertelt over de geschiedenis van het Domplein en wijst op het historisch erfgoed dat bezocht kan worden.
De gratis stadstour is een innovatieve en tevens laagdrempelige manier om de geschiedenis van deze bijzondere plek tot leven te wekken. Iedereen kan op eigen tempo de digitale tour volgen en zo met het bijzondere erfgoed op en rondom het Domplein kennismaken. Om de stadstour ‘Het verhaal van het Domplein’ te kunnen lopen is de app van de Utrechtse start-up Wintor nodig. Deze Wintor-app is gratis te downloaden via de diverse appstores. Medewerkers van de Winkel van Utrecht op het Domplein staan klaar om meer informatie te verstrekken.
Ambitie
Het Domplein is een uniek podium waar bewoners en bezoekers van Utrecht én cultuur, erfgoed, religie en wetenschap elkaar ontmoeten. De stadstour ‘Het verhaal van het Domplein’ draagt bij aan de ambitie van de partners op en rondom het Domplein om van het plein dé ontmoetingsplek van de stad te maken. Ook wijst de tour op een speelse manier op het bijzondere (religieuze) erfgoed van Utrecht zodat nog meer mensen hiervan kunnen genieten.
Download in de Google Play Store.
Download in de Apple Store.