Op 19 augustus zal de winnaar van de eerste rode trui van La Vuelta een bokaal ontvangen gemaakt van restmateriaal van de Domtoren. Op dit moment wordt deze bokaal door de Utrechtse maker, Gijs Fluit, vervaardigd. Het gaat om een ornament, een zogenoemde kruisbloem (top van een pinakel), wat liggend op een voetstuk is geplaatst. Op de plaquette van de bokaal zal de tekst “First leader of La Vuelta 2022” prijken. De trofee van circa 5 kilo wordt na afloop van de ploegentijdrit uitgereikt en gaat naar de renner die van het winnende team zijn wiel als eerste over de finish drukt.
Het idee komt voort uit het project “Van Dom tot steengoed” waarbij een herbestemming wordt gezocht voor restmateriaal wat vrijkomt tijdens de restauratie. Op allerlei manieren wordt het restmateriaal zo doorgegeven aan de volgende generaties. Van mini-Domtorens gemaakt van de kleinste vorm van restmateriaal tot ornamenten die omgetoverd zijn tot bijenhotels. De Vuelta-bokaal is een mooie toevoeging aan die rij realisaties. Het idee ontstond toen de projectleider, Sander Griffioen, de wielerklassieker Parijs-Roubaix op televisie zag. De winnaar van die kasseienklassieker krijgt namelijk na afloop altijd nog een grote kei als trofee uitgereikt. ‘Heel tof natuurlijk dat La Vuelta Holanda, de organisatie achter de Vueltastart in Nederland, dit idee heeft geadopteerd. Daardoor kunnen we het mooie circulaire verhaal van Utrecht nog eens goed over het (inter)nationale voetlicht brengen.’ Het ornament heeft jarenlang op de Domtoren vastgezeten en is nu vervangen zodat het er weer jaren tegenaan kan. Het betekent dat op het ornament, wat de eerste rode truidrager ontvangt, duidelijk slijtagesporen te zien zijn en licht mossig is. Het wordt aangeboden zoals het van de Domtoren is gehaald.
Het aanbieden van het ornament sluit naadloos aan bij de gedachte achter ‘Van Dom tot steengoed’ dat tot doel heeft het restmateriaal dat vrijkomt tijdens de restauratie van de Domtoren een nieuwe plek te geven. Hiervoor hebben Stichting Utrechts eigenDom, die gelden werft voor extra restauratieprojecten van de Domtoren, en de circulaire doeners van Brokkenmákers de krachten gebundeld met de gemeente Utrecht en Utrecht Marketing.