De ‘Regiomarketingstrategie internationaal toerisme’ van regio Utrecht is één van de drie genomineerden voor de Netwerk Citymarketing Award. Deze prijs wordt op 6 februari uitgereikt door Netwerk Citymarketing Nederland tijdens het jaarlijkse congres. De nominatie is een mooie erkenning van vakspecialisten voor het werk van de regiomarketeers. Dit project valt vooral op door de manier van samenwerking tussen de citymarketingorganisaties, VVV’s en gemeenten en provincie.
Grenzen loslaten
Een toerist ziet geen gemeentegrenzen. Een toerist die de stad Utrecht bezoekt is interessant voor de regio en andersom. City- en regiomarketingorganisies in regio Utrecht [1] hebben daarom een gezamenlijke toeristische regiomarketingstrategie ontwikkeld voor ‘Utrecht Region’ (van Bunschoten tot aan Leerdam en van Woerden tot aan Amersfoort/Woudenberg). Daarbij wordt de regio in het geheel als één toeristische bestemming gepositioneerd. Het doel is nieuwe bezoekers aantrekken en bezoekers die al in de regio zijn spreiden door de regio. Vanaf 1 maart 2018 worden marketingmiddelen ingezet richting toeristen uit Duitsland, België en Nederland met interesse in citytrips, erfgoed, fietsen en wandelen.
Gezamenlijk investeren maakt regio sterker
Wat maakt dit project bijzonder? De ‘Utrechtse manier’ van samenwerken: een coalitie van marketingorganisaties. Iedereen is gelijk, niet één stad of gebied is het belangrijkst of ‘de baas’. De samenwerking werkt op 4 niveaus door: bestuurlijk, ambtelijk, marketingstrategisch en uitvoerend (vvv’s). Het toeristische regiomarketingplan wordt ondersteund door 14 gemeenten en Provincie Utrecht. “Ik ben blij dat we als gemeenten en provincie samenwerken. Als regio zijn we sterker dan als stad alleen. Het toeristische aanbod in de regio is aanvullend op dat van de stad. Deze regionale marketingstrategie is voor de stad Utrecht ook een belangrijk middel om bezoekers te spreiden waardoor we richting geven aan de groei.” aldus Jeroen Kreijkamp, wethouder Economische Zaken van Gemeente Utrecht. “Ook vormt toeristische regiomarketing een logisch geheel met economische profilering van Utrecht Region richting de doelgroepen talent, trade, investment. Zo maken we vanuit diverse sectoren de regio economisch sterker”.
Op 6 februari wordt duidelijk of de coalitie van Utrechtse marketingorganisaties wint. De andere genomineerde projecten zijn van Marketing Oost (regio Zwolle) en Gemeente Den Haag. De vakjury geeft elke genomineerde een score, die voor 50% meetelt voor het uiteindelijke resultaat. De andere 50% wordt bepaald door stemming van de deelnemers aan de Dag van de Citymarketing, naar aanleiding van korte presentaties per genomineerde (pitches). Aan het einde van de dag wordt er één prijs uitgereikt.
_ _ _
[1] Utrecht Marketing, Citymarketing Amersfoort, RBT Heuvelrug en Vallei, Citymarketing Vrijstad Vianen, RBT Gooi & Vecht, Woerden Marketing , VVV Kromme Rijnstreek, Werkgroep Promotie Oudewater, Stadsmarketing IJsselstein, Dynamisch Spakenburg.